(text chráněn autorským zákonem , copyright Activemedical s.r.o.)
V závislosti na jednotlivé odpovědi se můžete přiklonit k některé ze základních druhů kol:
výška postavy v cm | výška rámu a označení |
---|---|
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm |
160 - 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm |
170 - 185 cm | 18", 19" , L, do 52 cm, do 540 mm |
185 - 200 cm | 19", 21", XL, do 55 cm, do 560 mm |
nad 195 cm | 21"-24", 58-60 cm, nad 580 mm |
Jaký typ elektrické výbavy by nejlépe vyhověl z pohledu:
a) Fyzických přepokladů a jízdního stylu, tj. v jakém rozsahu budete pomoc kola potřebovat:
Budete se spíše spoléhat na trvalou pomoc motoru, nebo Vám jde spíše o vlastnosti běžného kola, kde využijete jen občasnou asistenci do kopce?
Na jaké vzdálenosti budete jezdit, jak často budete mít možnost a chuť kolo následně dobíjet?
Jaký způsob regulace motoru (ovládací funkce) budete potřebovat?
S ohledem na Vaše požadavky volte dostatečnou kapacitu baterie, počet převodů a způsob ovládání. K ježdění na kratší vzdálenosti např. u seniorů na silnicích je vhodnější menší počet převodů, jednodušší obládání např. LED diodový ovládací panel. Pro větší výlety v rozmanitém terénu i stylu jízdy se hodí vyšší kapacity baterie, více převodových stupňů i nastavení asistence. Pro sportovní ježdění, kde je baterie spíše rezervou, půjde o výbavu odpovídající běžnému trekovému nebo horskému kolu, s dostatkem převodů, odpovídající výbavou a příznivou hmotností.
Mějte na paměti, že dojezd elektrokola významně klesá v kocovitém terénu, ale i při častém rozjíždění ve městě. Svoje hraje i váha jezdce, protivítr a kvalita podkladu, po kterém jedete. Kapacitu baterie je tak vhodné volit s rezervou, abyste se vyhnuli diskomfortu a riziku, že se elektrokolo předčasně vybije. Jízda je pak vinou vyšší hmotnosti obtížnější než na běžném kole. U silnější baterie navíc, díky méně časté potřebě nabíjení, prodlužujete životnost baterie.
b) Jaký konstrukční koncept elektrokola Vám bude vzhledem ke stylu využívání nejlépe vyhovovat?
Zde jde především o 2 konstrukční parametry - poloha baterie a poloha motoru. Někteří jiní prodejci Vám mohou nepodloženě vychvalovat jeden typ uspořádání, realita však je taková, že každý typ má svoje výhody a nevýhody.
Poloha baterie
Klasické baterie mívají nejčastěji tvar kvádru a bývají umístěny buďto vzadu podél sedlové trubky anebo naplocho na nosiči elektrokola. Alternativně je baterie umísťována na přední rámovou trubku, pak má oblejší anebo přímo válcový tvar (jako lahev). U nových typů elektrokol se čí dál častěji prosazuje splývání baterie s rámem, resp. umístění v rámové trubce, aby byl vzhled kola co nejméně narušován.
Hlavním kriteriem pro volbu baterie jsou v tomto případě spíše estetické preference zákazníka, protože každé z uspořádání má své klady a zápory.
Při různých polohách baterie je ovlivněna zejména poloha těžiště kola.
-Baterie na nosiči má výše položené těžiště a tak může o něco více ovlivňovat ovladatelnost kola, zase ale může vhodným způsoben splynout s nosičem a umožnit rámovou oblast volnou jako na běžném kole (pro lahev, kabelku atd).
-Baterie za sedlovou trubkou má nejnižší těžiště, což je výhodné, vyžaduje ale úpravu rámu a znemožňuje použití předního přesmykače (následně má kolo méně převodů).
-Baterie na přední rámové trubce může mírně překážet kolenům a znemožnit umístění lahve s pitím či kabelky. Rovněž limitovaný objem dosud neumožňoval dosáhnout vyšší kapacity (vyjímkou jsou modely Lectron 2014). V případě motoru v zadním kole ale prospívá baterie v rámu rozložení hmotnosti v předo-zadním směru.
Poloha motoru
Motor může být umístěn v zadním kole, ve středu šlapání nebo v předním kole.
-Dosud nejrozšířenější je umístění v zadním kole, kde je na hnané kolo optimální přítlak a valivé setrvačné síly jsou dobře absorbovány (s hnaným kolem se nezatáčí).
-Motorizace v předním kole poskytuje o něco lepší rozložení hmotnosti (pokud je baterie situována vzadu). Při jízdě do kopce a "tahání" za řidítka, pohybu na nezpevněných cestách nebo kluzkém povrchu může hnané kolo podkluzovat. Větší váha předního kola také mírně negativně ovlivňuje ovladatelnost. Celkově je koncept hnaného předního kola vhodnější na klidnější jízdu po kvalitním podkladu - město a nenáročná, převážně silniční turistika.
-Středový pohon je méně rozšířeným konceptem. Jeho drobným nedostatkem je zvýšené namáhání řetězu, převodů i přehazovačky (síla motoru se převádí řetězem a převody). Rovněž počet převodů bývá omezený a pořizovací cena je vyšší. Na druhou stranu motor pracuje v menším (příznivějším) rozsahu otáček a hmotnost je soustředěna více do středu šlapání.
c) Jaká by měla být úroveň výbavy, hmotnost a estetika
Ve vztahu k praktickému využití je vhodné si rozmyslet, jaký typ ovládání preferujete - zda jednodušší nastavení - diodový či LCD panel s 3-4 stupni pomoci nebo sofistikovanější LCD panely s vícero funkcemi a nastavováním více stupňů asistence.
- Z praktického pohledu je důležité, aby kolo vyhovovalo způsobu využití zejména velikostí, typem a tvarem svého rámu - posedem jezdce.
- Z mechanických komponent je podstatný počet a typ převodů, použité brzdy a v případě odpruženého kola také typ vidlice.Na nenáročné využití mohou vyhovět i nejnižší úrovně výbavy - např. Shimano SIS, brzdy Zoom apod, které však mají kratší životnost. Pro rekreační a turistické využití by mělo jít o výbavu alespoň Shimano Altus resp. Acera a vyšší úroveň brzd (Shimano, Tektro..)
- V neposlední řadě je dobré vzít v potaz váhu elektrokola nejen pro jízdu, ale i případnou manipulaci, skladování atd. Významný vliv zde má konstrukce baterie, kde je dnes již ve většině kol využíváno lithiových článků s nízkou hmotností a také konstrukce rámu, které jsou v drtivé většině z aluminiových slitin. Celkově však mezi váhami jednotlivých typů najdeme rozdíly 2-5kg, co může hrát svoji významnou roli jak pro ovladatelnost, tak i pro jízdu bez motoru či manipulaci.
d) V neposlední řadě, kolik jste ochotni do kola investovat?
Rámcově se dá nabídka na trhu rozdělit takto:
Cenová kategorie do 23000,-Kč vč. DPH dnes představuje základní úroveň elektrokol a jejich výbav (malá skládací kola většinou spadají do této kategoie vždy).
Střední cenová úroveň pak obvykle leží mezi 23000 a 32000 Kč. I v této kategorii však najdeme výrazné rozdíly ve výbavě a designu.
Kola s nadstandardní výbavou pak nalezneme v kategorii od 33 000 do 45 000 Kč. V těchto cenách lze právem očekávat nějaký nadstandardní parametr.
Nad 45000 jsou pak situována kola dražších evropských značek nebo nákladnějších motorizací (např. Bosch, BionX), případně nových konceptů elektrokol.
Svět elektrokol
Brno, Palackého 105, 61200
Infolinka : (+420) 733 320 758
Návštěva mimo otevírací dobu je možná po dohodě.
44 900,00 Kč
34 990,00 Kč
39 990,00 Kč
34 990,00 Kč
29 640,00 Kč
28 740,00 Kč
34 990,00 Kč
32 990,00 Kč
29 950,00 Kč
26 550,00 Kč